Persoonlijk

Recensie: #fitmom

augustus 29, 2018

Een zwangerschap doet veel met je lichaam, laat staan de tijd na een zwangerschap. Je voelt je futloos en misschien ben je niet zo tevreden met je lichaam. De drive om te sporten is er wel, maar het begin is knap lastig! Wie weet heb ik de oplossing voor je, benieuwd? Lees snel verder.

We komen onderhand om in verschillende dieetboeken, maar boeken gericht op moeders zijn er nog niet zoveel. In mijn zoektocht naar een leuk en haalbaar plan kwam ik het boek #fitmom tegen, geschreven door Delphine Steelandt. In dit boek ga je in 100 dagen tijd de strijd aan met jezelf, op naar een fitte en energieke jij. Het leuke aan dit boek? Het staat boordevol met oefeningen die jij samen met je kindje kan uitvoeren, zo kan je dus ook sporten met je mini-jij. Hoe fijn!

Het boek is opgedeeld in drie verschillende fasen: de vetverbranding, de opbouwfase en de onderhoudfase, maar voordat je begint met het hele riedeltje is het wel belangrijk om het boek van voor af aan te lezen. Ik ken mijzelf, vooral in zulke boeken wil ik nog wel eens halverwege beginnen, om sneller resultaat te zien ofzo haha. Maak je geen illusies, dat werkt dus niet.

Dus ook nu begin ik bij de start, wel net zo fijn 😉 De schrijfster, Delphine Steeland, is sportinstructrice. Ook is zij deskundige op het gebied van voedsel en probeert samen met jou een balans te vinden tussen sporten en gezond eten. De juiste mindset, dat is belangrijk. Zo begint het boek ook, met een uitleg waarom het fijn is om weer tevreden te worden met jouw eigen lichaam en hoe jij het moederschap met sporten kan combineren. Zo heb je qualitytime voor jezelf en voor je kindje op één en hetzelfde moment. Wat ik wel jammer vind is dat het persoonlijke stukje over Delphine niet in de ik-vorm geschreven is. Er wordt in dit stukje verteld over Delphine, over wat ze doet en de gedachte achter dit boek, maar doordat het in de derde persoon is geschreven, mis ik het persoonlijke stukje. Dat jij jezelf kan verbinden aan haar. Daarna krijgen we een kleurenschema mee, eentje met voor eten en eentje voor bewegen. Elke kleur geeft aan hoe gezond of intensief iets is, de voedings- en bewegingsdriehoek. Stiekem ging mij dit een beetje ver, eerlijk is eerlijk, de kleuren ben ik kwijt.

Daarnaast is er een voedingstabel opgesteld met koolhydraten, eiwitten, drankjes, smaakmakers, groenten en dingen die je eigenlijk helemaal niet zou moeten eten (gelukkig is er ook een moment dat je mag cheaten). Gelukkig wordt er ook uitgelegd wat al deze dingen met je lichaam doen en wanneer je wat nodig hebt. Hierna volgt het ontzuren, oke.. Blijkbaar is dat belangrijk bij een gezondere levensstijl, maar ik weet het niet. Ik heb hier eerlijk gezegd weinig mee gedaan 😉

Eindelijk! Eindelijk! Kunnen we beginnen, we beginnen met dag 1 tot 33, dit is de eerste fase. Hierna volgt dag 34 tot 67 en daarna dag 68 tot 100. Elke fase is opgedeeld in een uitleg, oefeningen en recepten die de gezonde levensstijl ondersteunen. De recepten variëren, de ene keer een lekkere snack, de andere keer een hoofdmaaltijd. Er zitten zeker lekkere en leuke recepten tussen, maar eerlijk is eerlijk, wanneer ik uit mijn werk kom en Senn nog moet halen van de opvang, dan ben ik niet geheel meer in staat om nog uitgebreid te koken. Dus de perfecte #fitmom ga ik niet worden gok ik 😉 De oefeningen in het boek zijn soms echt enorm lachwekkend. Wel had ik gedacht dat de meeste oefeningen waren voor baby’s of peuters, maar toch zitten er ook nog veel oefeningen tussen met oudere kindjes. Die kan ik dus sowieso al schrappen van mijn lijstje, ik kan tenslotte niet verwachten dat Senn mij een bal aangeeft. Ik heb het geprobeerd! Maar het eindigde in dat ik achter mijn peuter aan moest rennen, ook een work-out. Sowieso denk ik dat ik niet de meest geconcentreerde peuter heb voor dit boek, Senn zijn spanningsboog is bij de warming up al weg. Dus dat leidde tot worstelen of juist de slappe lach. Ik moet zeggen, gelachen hebben we zeker!

Al met al zijn de oefeningen wel heel leuk om te doen, ook staan er een aantal in die je zonder kindje kunt doen, wel zo praktisch. Of je echt eindig in een fitmom, ik weet het niet. Het is wel een leuk boek om in de kast te hebben staan! Dan kan je er zo nu en dan tips, adviezen of leuke oefeningen uit halen. Je kunt dit boek kopen in de boekhandel of via de uitgeverij Lannoo.

Ik ga nog even een potje peuterheffen doen 😉

Liefs,
Erin