Persoonlijk

Recensie: Fit and fabulous

september 18, 2018

Een poosje geleden kreeg ik het boek Fit & Fabulous van Anne Haakmeester (bekend van Fannetiek) thuisgestuurd. Een boek die als leidraad kan dienen om jouw lichaam en leven weer in balans te krijgen. Hoe chill zou dat zijn?

Ik ben toch altijd een beetje gevoelig voor dit soort boeken: ik koop een zelfhulpboek en 10 minuten later ben ik een één of andere fitgirl! Oke, zo werkt het dus nooit hè Erin. Een beetje dromen mag dan weer wel en laten we eerlijk zijn, sommige van deze boeken wekken die illusie ook iets te veel op. Misschien zelfs een beetje oneerlijk en geldklopperij. Ik was dus retenieuwsgierig naar dit boek, op welke manier wordt het balans benaderd en is deze manier haalbaar voor elke persoon die dit boek koopt?

Ik verklap alvast, ik ben echt heel enthousiast over de benadering van Anne op een leven in balans: eerlijk, haalbaar en er wordt geen illusie gecreëerd. Het boek begint dan ook met een heel open en eerlijk verhaal over Anne zelf en de problemen waarmee zij geworsteld heeft. Eventjes schoot door mijn hoofd: ‘Is zij dan wel de juiste persoon die mij moet vertellen hoe het dan moet?’- JA! Zij is de juiste persoon, juist doordat zij enorme dalen gekend heeft en hierdoor weet hoe het niet moet. Juist die eerlijkheid en openheid siert haar en haar boek.

Het boek is een soort van handboek waarmee je drie dingen wilt bereiken; gezond leven, gelukkig zijn en in good shape. Elke ‘G’ wordt in een nieuwe fase van het boek besproken. Maar! Anne begint niet zomaar aan één van de onderdelen zonder een goede voorbereiding, het boek bevat namelijk een hoofdstuk 0 waarin je eerst even lekker tot jezelf moet komen. Ontstressen, de puinhoop in je hoofd een plekje geven en je huisje opruimen. Dit werkt namelijk heel verfrissend!

Daarna gaan we door naar ‘Gelukkig’, hoe blijf je blij in je hoofd tijdens en na dit boek? Hoe weerleg je negatieve gedachten en hoe blijf je realistisch naar jezelf kijken? Hierin geef Anne fijne en haalbare tips welke je voor deze reis kunt gebruiken maar ook zeker voor andere momenten in je leven. Wat echt heel fijn is: door het hele boek heen geeft ze complimenten en motivatie. Je leest het en denkt direct: “IK KAN DIT!”

Na gelukkig gaan we door met ‘Gezond’, hoe krijg jij jouw lichaam gezond en kan je op een gezonde manier leven? Leidraad hierin is dat eten vooral lekker en leuk moet zijn. Geen strenge regels, maar fijne handvaten die helpen. Je mag best cheaten, maar doe dat met mate. Ook geeft ze uitleg over hoe eten in elkaar zit, wat nutriënten zijn en wat je lichaam nodig heeft op een dag. Gelukkig drukt Anne ook een aantal hardnekkige fabeltjes de kop ik, yaay! Afsluitend aan dit hoofdstuk nog een paar recepten, ik heb ze nog niet geprobeerd, maar ze klinken wel heel fijn 😉

Je raad het al, nu volgt ‘good shape’. Ook hierin geldt weer: het moet leuk blijven. Ieder lichaam is anders, dus luister vooral naar je eigen lichaam. Bedenk wat je wilt bereiken en streef dit na, niet het schoonheidsideaal van een ander. Stiekem is dit ook wel een goeie. Wanneer je bijvoorbeeld op Instagram kijkt lijkt het wel alsof iedereen een sixpack moet hebben en strakke billen, maar zo is het helemaal niet! Je kan ook fit en in shape zijn met zonder sixpack 😉

Ik vond dit oprecht een heerlijk boek waaruit ik een aantal belangrijke lessen heb geleerd. Het is niet zo dat ik nu helemaal fit en fabulous ben, maar wanneer je levenslessen mee kunt nemen vanuit een boek, heeft dat boek zijn doel al behaald vind ik. Daarbij is hij gewoon lekker eerlijk en down to earth. Waren er maar meer van dit soort boeken, meer gericht op het houden van jezelf. Hoe fijn is dat!?

Ben je ook nieuwsgierig? Je kunt het boek kopen in de boekhandel en uiteraard via de uitgeverij L.S. Amsterdam.

Liefs,
Erin